ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΠΛΑΝΟ MARKETING
ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ
Σε πρώτο επίπεδο, για να σχεδιάσεις ένα καλό σχέδιο στρατηγικής marketing, θα χρειαστείς τα εξής:
•Συλλογή πληροφοριών- έρευνα, τόσο από πελάτες, όσο και από το προσωπικό, πληροφορίες για τον κλάδο δραστηριότητας και τις εξελίξεις αυτού.
•Καινοτόμες Ιδέες, δημιουργικότητα, χρόνο και ανάλυση.
•Την πρωτοβουλία, την ικανότητα να το φέρεις σε πέρας, τα κατάλληλα μέσα και την συνέπεια- δέσμευση να το υλοποιήσεις.
Το να σχεδιάσεις ένα καλό σχέδιο στρατηγικής marketing είναι σαν να δημιουργείς ένα «δρόμο» στο χάρτη. Ποιο «μονοπάτι» θα πρέπει να ακολουθήσεις, ποιες στροφές – μεταβολές, θα πρέπει να κάνεις και περισσότερο από όλα, που βρισκόσουν μέχρι τώρα και που θες να πας.
Ένα καλοσχεδιασμένο πλάνο, μεταφέρει το όραμα της εταιρείας, στην αγορά στόχου, στους πελάτες, στο προσωπικό. Ως μέρος αυτού του στόχου, το πλάνο θα πρέπει να περιγράφει τους μακροπρόθεσμους και βραχυπρόθεσμους στόχους, πως σκοπεύεις να φτάσεις εκεί, οποιεσδήποτε αλλαγές που πρέπει να κάνεις κατά την διαδρομή και τα σημεία ορόσημα στο χάρτη για να εφαρμόσεις το πλάνο.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΥΤΟ-ΕΚΤΙΜΗΣΗΣ:
Προκειμένου να προβούμε στο σχεδιασμό ενός επιτυχημένου πλάνου marketing και να συνθέσουμε ένα ρεαλιστικό πλάνο, πρέπει να είμαστε σε θέση να απαντήσουμε τις παρακάτω ερωτήσεις:
1.Ποιος είναι ο κλάδος δραστηριότητας;
2.Ποια είναι η ταυτότητα, το όραμα της επιχείρησης;
3.Τι είδους προϊόντα/υπηρεσίες, πραγματικά παρέχουμε στους πελάτες;
4.Ποια είναι τα οφέλη αυτών των προϊόντων/υπηρεσιών για τους πελάτες;
5.Έχουμε κάποια εξειδικευμένη αγορά (niche market); και ποια είναι;
6.Ποια είναι η αγορά στόχου; Ρεαλιστικά, πόσο μεγάλη είναι αυτή η αγορά;
7.Υπάρχουν άλλα τμήματα (segments) μέσα στην ίδια αγορά τα οποία σκοπεύουμε να εξυπηρετήσουμε; (αν ναι, περιέγραψε την ηλικία, το φύλο, το εισόδημα και τα χαρακτηριστικά του τρόπου ζωής για κάθε τμήμα αυτής της αγοράς)
8.Μπορούμε να πουλήσουμε περισσότερα προϊόντα / υπηρεσίες στους ήδη υπάρχον πελάτες και ποια είναι αυτά;
9.Τι παρακινεί τους πελάτες να πάρουν την απόφαση να προβούν σε αγορά των προϊόντων/υπηρεσιών μας;
10.Ποια είναι τα δυνατά, αδύναμα σημεία, οι ευκαιρίες και οι απειλές; (SWOT Analysis)
11.Ποιος είναι ο ανταγωνισμός; Ποια είναι τα δικά τους αδύναμα και δυνατά σημεία;
12.Πως διαφοροποιούμαστε σε σχέση με τον ανταγωνισμό;
13.Ποια είναι η στρατηγική προσέλκυσης και διατήρησης πελατών; (π.χ. καλύτερες τιμές, καλύτερες υπηρεσίες, καλύτερο γεωγραφικό σημείο πώλησης, μοναδικότητα στα προϊόντα/υπηρεσίες που προσφέρουμε στην αγορά κλπ)
14.Αυτό που πράξαμε στο παρελθόν, έφερε αποτελέσματα; Πως το γνωρίζουμε; (αξιοπιστία στοιχείων)
15.Πως σκεφτόμαστε να τοποθετήσουμε στην αγορά την εταιρεία και τα προϊόντα/υπηρεσίες μας;
16.Ποιο είναι το μήνυμα κλειδί που θέλουμε να μεταλαμπαδεύσουμε στο πλάνο μας;
17.Ποιος ήταν περίπου ο όγκος των πωλήσεων τον προηγούμενο χρόνο και τι αναμένουμε για το τρέχον έτος;
ΤΑ ΕΠΟΜΕΝΑ ΒΗΜΑΤΑ:
•Σχεδίασε το επιχειρηματικό πλάνο του marketing
•Ανέπτυξε τη στρατηγική marketing και διαφήμισης
•Σχεδίασε όλες τις παραμέτρους- ενέργειες (την ιστοσελίδα, τα social media, διαφημιστικές ενέργειες, δημόσιες σχέσεις, direct mail, ενημερωτικά φυλλάδια, εκδηλώσεις, διαφημιστικά προωθητικά προϊόντα κλπ)
•Βεβαιώσου ότι οι στόχοι είναι ρεαλιστικοί και εφικτοί
•Υλοποίησε τα επιμέρους σχέδια στρατηγικής
•Σε τακτά χρονικά διαστήματα επανεξέταζε το πλάνο και σιγουρέψου ότι επιφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα, αν όχι, επανεξέτασε το πλάνο. Εξάλειψε αυτά που δεν φέρνουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα, συνέχισε και ενίσχυσε ότι λειτουργεί θετικά.