Οι άνθρωποι αποτελούν τον κύριο παράγοντα που δίνουν την διαφορά και το αποτέλεσμα στην επιχείρηση.
Η εποχή μας, εποχή της παγκοσμιοποίησης, της τεχνολογίας, της ανάπτυξης και των ραγδαίων αλλαγών και ανακατάξεων , απαιτεί , αλλά και προτρέπει να επικεντρώσουμε το ενδιαφέρον μας και την ιδιαίτερη προσοχή μας στο Ανθρώπινο Δυναμικό , στους Ανθρώπινους Πόρους και στην Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων.
Η Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων :
α. Αντιπροσωπεύει ένα πακέτο πρακτικών, για την διεύθυνση εργαζομένων, οι οποίες εμπλέκονται στην ευρεία στρατηγική των επιχειρήσεων.
β. Αντιπροσωπεύει την αποδοχή από την οργάνωση ότι η στρατηγική της θα πρέπει να στηρίζεται στις δυνατότητες των Ανθρωπίνων Πόρων της.
γ. Δίνει στους διευθυντές(line managers) ένα εκτενές πακέτο υπευθυνοτήτων για πρακτικές Ανθρωπίνων Πόρων.
δ. Συμμερίζεται την άποψη ότι οι άνθρωποι είναι οι πρωταρχικοί πόροι για μια οργάνωση.
Το κτίσιμο της Διοίκησης των Ανθρωπίνων Πόρων προϋποθέτει ότι:
– Oι ανθρώπινοι πόροι είναι που δίνουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
– O στόχος πρέπει να είναι όχι απλώς η συμμόρφωση με τους κανόνες, αλλά και η δέσμευση των εργαζομένων.
– Οι εργαζόμενοι θα πρέπει να επιλέγονται και να αναπτύσσονται προσεκτικά.
– Οι καλύτερες επιχειρησιακές πρακτικές διαχείρισης Ανθρωπίνων Πόρων είναι οι Αξίες, η Δέσμευση, η Καλλιέργεια, η Επικοινωνία , ο Συνεταιρισμός, οι Συνεργασίες-Συνέργειες και το ανταγωνιστικό πάθος.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, όπως αντιλαμβάνεται ο κάθε σωστός επιχειρηματίας ή ο κάθε ηγέτης ή το κάθε στέλεχος μιας επιχείρησης επιβάλλεται κατά πρώτο λόγο η αυτοεκτίμηση των ανθρώπων της επιχείρησης ή του οργανισμού, που αποτελεί sine qua non όρο για την πραγμάτωση της άλλης μέγιστης, πολύπλοκης και επιβεβλημένης δραστηριότητας της αναδιάρθρωσης ή αναδιοργάνωσης ή αλλαγής ή αναδόμησης της επιχείρησης. Η αναδιάρθρωση η αναδιοργάνωση της επιχείρησης όπως υποστηρίξαμε σε προηγούμενα άρθρα μας επικεντρώνεται στον ανθρώπινο παράγοντα και στους ανθρώπινους πόρους από τους οποίους εδραιώνεται η επιτυχία της όλης δράσης και δραστηριότητας. Ο άνθρωπος-εργαζόμενος εκ των πραγμάτων επιβάλλεται να κινείται και να δρα έτσι ώστε να αναδεικνύει συνεχώς και αδιαλείπτως τις ικανότητες του και επιδεξιότητες του , για να προσδίδει αξία και το σωστό αποτέλεσμα στην επιχείρησή του. Τα κριτήρια ενός περιγράμματος αυτοεκτίμησης των ανθρώπων μας , από την θεωρία και την καθημερινή πρακτική, είναι τα εξής:
1 .Στάση και Συμπεριφορά
Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι ο εργαζόμενος να αναζητά θετικά στοιχεία σε μια βάση συνεχή. Να μην κατηγορεί για τυχόν αποτυχίες και να ενθαρρύνει άλλα άτομα για σωστή και επαγγελματική συμπεριφορά.
2. Ευελιξία
Να ενισχύει, ενδυναμώνει και βοηθά με ενθουσιασμό αλλαγές , που είναι επιβεβλημένες να γίνουν στην επιχείρησή του. Είναι πρόθυμος να αποκτήσει επιπλέον δεξιότητες και τις χρησιμοποιεί σε κάθε ευκαιρία.
3. Ομαδική εργασία και ομαδικό πνεύμα
Να συμμετέχει ενεργά και με διαφορετικούς ρόλους σε ομάδες και να συμπεριφέρεται συνεχώς με το απαιτούμενο ομαδικό πνεύμα. Να συμβάλει αποτελεσματικά στην μείωση των συγκρούσεων και στην επίλυση προβλημάτων. Δεν ξεχνά ότι μια διαφορετική γνώμη είναι υγιής εκδήλωση, αλλά όπου υπάρχει λόγος , υπάρχει και ο δημιουργικός διάλογος, που γεννά νέες ιδέες, νέες πρακτικές και νέες προσεγγίσεις.
4. Χειρισμός συναντήσεων ομάδων
Να εξασφαλίζει την συμμετοχή όλων των μελών των ομάδων εργασίας , με τρόπο θετικό, γόνιμο και δημιουργικό, απότοκο μιας συλλογικής δουλειάς.
5. Σχεδιασμός και πλάνα
Ο λογικός, αποτελεσματικός , δημιουργικός και ευέλικτος τρόπος θα πρέπει να πρυτανεύει και υπερισχύει. Βάζει σωστές προτεραιότητες και η μέθοδός του είναι σαφής και τεκμηριωμένη.
6. Χειρισμός παραπόνων
Συστήνει και προτείνει λειτουργικές και αποδοτικές λύσεις και απόψεις και προλαμβάνει τις επαναλήψεις. Σε κάθε του προσπάθεια επαναφέρει θετικές εργασιακές σχέσεις υπογραμμίζοντας πάντοτε την αρραγή ενότητα.
7. Κτίσιμο ομάδας και σχέσεις
Σε κάθε ευκαιρία μέσα στην επιχείρηση οικοδομεί και ενώνει. Επιδεικνύει συνεχώς ομαδικό πνεύμα.
8.Εκπαίδευση άλλων ατόμων
Προσπαθεί πάντοτε να αναγνωρίσει τις ανάγκες των ατόμων και τις δυνατότητές τους με σκοπό να ευθυγραμμίσει αυτές με εκείνες της επιχείρησης. Πάντοτε ενημερώνει και παροτρύνει για την μάθηση και για διάφορα εκπαιδευτικά προγράμματα. Ελέγχει και αξιολογεί ότι η εκπαίδευση αξιοποιείται εποικοδομητικά στον εργασιακό χώρο. Υποστηρίζει την δια βίου μάθηση και την οργάνωση που μαθαίνει.
9. Προϋπολογισμός
Γνωρίζει στον μέγιστο βαθμό τις ανάγκες και τις απαιτήσεις που απορρέουν από τον προϋπολογισμό. Προσπαθεί να βελτιώνει τον προϋπολογισμό με τυχόν τροποποίησή του, εάν χρειάζεται.
10. Ηγετικό στυλ
Χρησιμοποιεί το σωστό στυλ με σκοπό να διασφαλίζει και εξασφαλίζει την μέγιστη συμμετοχή , υποστήριξη και δράση των περισσοτέρων ατόμων. Η συνέπεια, η δικαιοσύνη και το υψηλό αίσθημα ευθύνης τον διακρίνει πάντοτε σε όλες τις ενέργειες , συμμετοχές και δραστηριότητές του. Επηρεάζει, εμψυχώνει και βοηθά σε όλο το εύρος και σε όλα τα επίπεδα επιτυγχάνοντας τους στόχους του.
11. Ικανότητες παρουσίασης και ικανότητες διαπραγμάτευσης
Η εμπιστοσύνη που εκπέμπει και εμπνέει είναι εμφανής και υπογραμμίζεται σε όλες τις ενέργειές του. Παράγει διάφορα βοηθήματα και υποστηρικτικό υλικό σε όλες του τις παρουσιάσεις . Διακατέχεται από τον ενθουσιασμό και την ενθάρρυνση. Πιστεύει στον εαυτό του, στην πραγμάτωση των στόχων του και στην επιχείρησή του. Έχει προετοιμασθεί από πριν σε όλα τα θέματα πού πρόκειται να συζητήσει και διαπραγματευθεί .Μεγιστοποιεί τα ωφελήματα για την επιχείρησή του και μειώνει τις υποχωρήσεις του. Στο τέλος της διαπραγμάτευσης καταφέρνει να έχει επικρατήσει το καλύτερο κλίμα σε όλο το πλαίσιο των σχέσεών του.
12.Συνεχής και αδιάκοπη βελτίωση
Έχει αυθεντικές και καθαρές ιδέες και προτάσεις. Είναι βαθύς γνώστης των προβλημάτων και όλων των καταστάσεων πού υφίστανται σε όλες τις λειτουργίες της επιχείρησης και προσπαθεί να ενθαρρύνει όλους για την συμμετοχή τους σε όλες τις συζητήσεις και δραστηριότητες. Κατανέμει τις αρμοδιότητες σωστά και δημιουργεί αξία στην επιχείρησή του.
13. Δέσμευση
Συνεισφέρει θετικά στην κατανόηση όλων των εταιρικών αποφάσεων πολιτικής και αλλαγών. Υποστηρίζει ομαδικές αποφάσεις και ενδυναμώνει τον κοινό στόχο.
14. Άλλα κριτήρια:
Η λήψη των σωστών αποφάσεων, ο προγραμματισμός, η υποστήριξη των έργων, η λήψη πρωτοβουλιών και η τάχιστη επίλυση των προβλημάτων, η αναλυτική και συνθετική ικανότητα, η ικανότητα να ακούει, η ενθάρρυνση και η παρότρυνση των άλλων, να διοργανώνει συναντήσεις προσωπικής ανάπτυξης, να είναι αξιόπιστος, να έχει ικανότητες που απαιτούνται για την ολοκλήρωση της εργασίας του( Τεχνικές γνώσεις κλπ), να έχει γνώση πληροφορικής και γνώση δημοσίων σχέσεων, να διαχειρίζεται με επιτυχία τους στόχους, να διαχειρίζεται σωστά τον χρόνο του , να έχει επίγνωση της υγιεινής και ασφάλειας και να έχει δυνατότητες γραπτής επικοινωνίας.
Μάρκος Γ. Βάλβης