Πολλές επιχειρήσεις, στην πλειονότητά τους Μικρομεσαίες, αν και λειτουργούν σήμερα σε μιά εποχή μεγάλων απαιτήσεων και σκληρού ανταγωνισμού, διοικούνται με τρόπους και μεθόδους που ανήκουν στο παρελθόν και κυρίως με τις ανακλάσεις, θα έλεγα, της ιστορίας τους και όχι σύμφωνα με τις αρχές, τους κανόνες και τις πρακτικές του σύγχρονου Management.
Το αποτέλεσμα αυτής της παρωχημένης πρακτικής και διοίκησης είναι:
– Να απουσιάζουν από τα τεκταινόμενα και την ρέουσα πραγματικότητα
– Να μην συμμετέχουν στις προκλήσεις της εποχής μας
– Να έχουν πτωχό και παρωχημένο οργανωτικό κλίμα
– Να έχουν ακατάλληλο στύλ ηγεσίας
– Να έχουν ασυνάρτητες οργανωτικές δομές
– Να λειτουργούν μέσα σε ένα πλαίσιο απαρχαιομένων συστημάτων και διαδικασιών
– Να έχουν δυσλειτουργικά συστήματα αμοιβών για τους εργαζομένους τους και
– Να μην έχουν την ευελιξία και την προσαρμοστικότητα που απαιτούνται από τις ανάγκες και τις απαιτήσεις του εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος της επιχείρησης.
Η όλη αυτή κατάσταση σε μιά επιχείρηση εμποδίζει τις προκλήσεις, αλλά και τις νέες ιδέες, τις νέες πρακτικές και τους νέους τρόπους της επιχειρησιακής πραγματικότητας και της νέας οικονομικής αναγκαιότητας των καιρών μας, όπου η σταθερότητα δεν είναι πιά η μόνη επικρατούσα συνθήκη.
Οι προκλήσεις αυτές είναι:
1. Η παγκοσμιοποίηση, που κυριαρχεί στον διεθνή ανταγωνιστικό ορίζοντα και επηρεάζει τα πάντα στην ζωή μας και θα συνεχίσει να τα επηρεάζει καταλυτικά.
2. Η επιχειρησιακή ανταγωνιστικότητα, που θα βοηθήσει να κερδίσει η επιχείρηση μερίδιο στην αγορά, θα βελτιώσει την παραγωγή προσφέροντας καλές υπηρεσίες και θα έχει τις βάσεις για διαρκή επιτυχία.
3. Η κερδοφορία, που συνεχίζει να είναι το σημαντικότερο θέμα της επιχείρησης στο μέλλον.
4. Η ικανότητα συγκεκριμενοποίησης της κατεύθυνσης, της επικέντρωσης και του προσανατολισμού της επιχείρησης. Οι οργανωτικές ικανότητες είναι ανάγκη να επιβάλλονται από τα πράγματα και την καθημερινή πρακτική και δράση. Αυτές πρέπει να επανεξετάζονται, να επαναορίζονται και να αναθεωρούνται με σκοπό, να κρατούν και να ενοποιούν τις προσωπικές δεξιότητες, ικανότητες και αρμοδιότητες.
5. Η αλλαγή, που σύμφωνα με αυτήν όλοι οι συντελεστές και παράγοντες της επιχείρησης πρέπει να μάθουν να αλλάζουν τάχιστα και με περισσότερη άνεση και ασφάλεια για το μέλλον.
6. Η τεχνολογία, που τρέχει με ιλιγγιώδη ταχύτητα ή τουλάχιστον γρηγορότερα από την δική μας δυνατότητα να την κρατήσουμε.
7. Η ικανότητα, η επάρκεια και η δημιουργική φαντασία. Η επιχείρηση πρέπει να προσελκύει και να κρατά ανθρώπους με ποιότητα και επαγγελματισμό, και οι οποίοι δίνουν τα εχέγγυα για να οδηγήσουν μιά επιχείρηση στην καταξίωση, στην επιτυχία και στην προοπτική.
8. Ο μετασχηματισμός, που επιδιώκει να αλλάξει την βασική και θεμελιώδη εικόνα της επιχείρησης, όπως φαίνεται από τους πελάτες και τους εργαζόμενούς της. Πώς θα αντιμετωπισθεί το όλο πλαίσιο που αναφέραμε από την επιχείρηση χωρίς πρωτοκαθεδρία, συμμετοχή και δράση του Management; Η επιχείρηση εκ των πραγμάτων οφείλει να δώσει στο Management και στις συστατικές του λειτουργίες την ευθύνη της Διοίκησής της, που είναι ένας θεσμός, που έχει καταστεί τόσο σημαντικός σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.
Όλοι οι έγκυροι εμπειρογνώμονες και μελετητές του διοικητικού φαινομένου συγκλίνουν στην άποψη ότι το Management συνιστά τον κυριότατο και αξιολογότατο θεσμό στρατηγικού χαρακτήρα στην επιχείρηση και στην κοινωνία γενικότερα. Είναι πλέον καιρός να αντιληφθεί η επιχείρηση την επιτακτική ανάγκη και αναγκαιότητα λειτουργίας ενός καθαρού Management για την βελτιστοποίηση της ποιότητας, για την βελτιστοποίηση των διαδικασιών της, της αύξησης της παραγωγικότητάς της και της ελαχιστοποίησης του κόστους της.
Ο προσδιορισμός, ο καθορισμός και η τοποθέτηση στόχων και οράματος της επιχείρησης, η δημιουργία δομών και ζωτικής άρθρωσης καθώς και η εφαρμογή συστημάτων και διαδικασιών με άμεσο σκοπό την επιτέλεση και επίτευξή τους επιβάλλει το Management (Διοίκηση) που είναι σειρά δράσεων και ενεργειών για την προαγωγή και επίτευξη σωστού αποτελέσματος.
Οι βασικές συστατικές λειτουργίες τους Management είναι:
– Ο προγραμματισμός
– Η λήψη αποφάσεων
– Η οργάνωση
– Η διεύθυνση και κατεύθυνση και
– Ο έλεγχος
Όπως αντιλαμβάνεται ο καθένας το πλαίσιο αυτό καταλαμβάνει και ΄΄αγκαλιάζει΄΄ όλο το εύρος της δράσης και την λειτουργία της επιχείρησης. Με τον προγραμματισμό το Management καθορίζει και προσδιορίζει την στόχευση και πορεία της επιχείρησης. Πού θέλει να φθάσει η επιχείρηση; Ποιός θα το καταφέρει αυτό; και πώς θα το προγραμματίσει; Το τρίπτυχο: Ποιός, τί και πώς ανταποκρίνεται πλήρως στην προγραμματική σχεδίαση της επιχείρησης.
Ο προγραμματισμός εξετάζει:
– πώς θέλουμε να εξελιχθούν τα πράγματα
– πώς ενδέχεται να καταλήξουν τα πράγματα, αν δεν δράσαμε και
– τί χρειάζεται να κάνουμε για να επιτύχουμε στο μέλλον.
Με τη λήψη απόφασης, που αναλύει το πρόβλημα και τους εναλλακτικούς τρόπους δράσης και ενέργειας (απαιτείται αναλυτική και συνθετική ικανότητα). Στην λήψη αποφάσεων χρειάζεται να ακολουθήσουμε την διαδικασία της επίλυσης του προβλήματος:
– Να αναγνωρίσουμε το πρόβλημα
– Να το διαγνώσουμε
– Να αναπτύξουμε ιδέες και προσεγγίσεις
– Να επιλέξουμε λύση
– Να εφαρμόσουμε τη λύση και
– Να αξιολογήσουμε τα αποτελέσματα
Με την οργάνωση το Management κατανέμει την εργασία, την εξουσία και την ευθύνη. Με την διεύθυνση και κατεύθυνση το Management εποπτεύει, καθοδηγεί και επικοινωνεί με το προσωπικό και με τον έλεγχο ρυθμίζει και ελέγχει την απόδοση του προσωπικού. Το Management, οι συστατικές λειτουργίες και οι αρχές του διαυλακώνουν την επιχείρηση και εδραιώνουν την δημιουργία εξίας και την ανάπτυξή της για να αντιμετωπίσει ιδιαίτερα σήμερα με επιτυχία τα προβλήματά της και ιδιαίτερα μέσα σε ένα σκληρό και συνεχώς μεταβαλλόμενο ανταγωνιστικό περιβάλλον. Το Management με την ενότητα δράσης και εξουσίας, με τη σωστή ανάθεση καθηκόντων και την εκχώρηση εξουσιών, με την ατομική ευθύνη και την δέσμευση με τον έλεγχο, με την αξιολογική ουδετερότητα και αξιοκρατική αντιμετώπιση του προσωπικού, με τις πολιτικές και στρατηγικές αποφάσεις θα οδηγήσει την επιχείρηση στην επιτυχία, στην ανάπτυξη και στην πρόοδο.
Μάρκος Γ. Βάλβης